مقالات بین المللی
۱. توسعهٔ آموزش زیستشناسی در کشورهای در حال توسعه
Developing Biology Education in Developing Countries, BioEd2000 Symposium, Paris,2000
۲. برنامه ریزی درسی پروژه محور در آموزش علوم (کار مشترک)
Project-Based Curriculum Development in Science Education, University of Western Sidney, Sidney, Australia 2001
۳. یادگیری پروژه محور در آموزش علوم (کار مشترک)
Project-Based Learning in Science Education, 3ed conference on Science, Mathematics and Technology Education, East London, South Africa, 2003
سرمقالهها (برای فصلنامهٔ رشد آموزش زیستشناسی)
پیشرفت زیستشناسی (شمارهٔ ۶۱)
پیشینهای به درازای تاریخ زندگانی آدمی (شمارهٔ ۶۲)
فقط یک کلیک (شمارهٔ ۶۳)
دانش جدید، دانش سنتی (شمارهٔ ۶۴)
تغییر و تحول (شمارهٔ ۶۵)
مرا عهدی است با جانان (شمارهٔ ۶۸)
مانده از شبهای دورادور (شمارهٔ ۶۹)
در اهمیت زیستشناسی تکاملی (شمارهٔ ۷۰)
آفتابیش در میان (شمارهٔ ۷۱)
دم فرو بستن به وقت گفتن (شمارهٔ ۷۲)
سر در گم در ترجمهای نامفهوم (شمارهٔ ۷۳)
در مزایای سردبیری (شمارهٔ ۷۴)
یکی داستانی است پر آب چشم (شمارهٔ ۷۵)
شیر بی دم و سر و اشکم (شمارهٔ ۷۶)
نکتههایی چند (شمارهٔ ۷۷)
نو ز کجا میرسد؟ (شمارهٔ ۷۸)
مشاهدهٔ سلول پیاز با قوطی کبریت (شمارهٔ ۷۹)
هشتاد (شمارهٔ ۸۰)
تا نگویی در زمستان باغ را مستی نماند (شمارهٔ ۸۱)
واژههایش همه از جنس بلور (شمارهٔ ۸۲)
دزدی زیستی (شمارهٔ ۸۳)
آنچه خود داشت (شمارهٔ ۸۴)
آرمانشهری که زیستشناسان خواهند ساخت (شمارهٔ ۸۵)
بارکُد برای جانداران (شمارهٔ ۸۶)
قدر مجموعهٔ گل مرغ سحر داند و بس (شمارهٔ ۸۷)
آیا تدریس تاریخ علم ضرورت دارد؟ (شمارهٔ ۸۸)
فرهنگ علمی (شمارهٔ ۸۹)
روشهای نوین علمآموزی (شمارهٔ ۹۰)
دنیای قشنگ و نو در میان بیم و امید (شمارهٔ ۹۱)
موجیم که آسودگی ما عدم ماست (شمارهٔ ۹۲)
رقابت یا رفاقت (شمارهٔ ۹۳)
کتاب درسی دیجیتال، آری یا نه؟ (شمارهٔ ۹۴)
تنها خواهیم ماند (شمارهٔ ۹۵)
صفحههای رنگارنگ (شمارهٔ ۹۶)
عدالت آموزشی: رویکرد و راهکارهای نوین (شمارهٔ ۹۷)
به امید خبرهاى خوب (شمارهٔ ۹۸)
۳۰سال و ۱۰۰ شماره (شمارهٔ ۱۰۰)
دردِ دلِ سردبیرِ ویراستار (شمارهٔ ۱۰۱)
بیکفایتی نشر کاغذی و سنتی (شمارهٔ ۱۰۲)
آزادی کتابهای درسی (شمارهٔ ۱۰۳)
میخواهم داستان بگویم (شمارهٔ ۱۰۴)
زیستگرایی، زیستگریزی، بُنبُری(شمارهٔ ۱۰۵)
پاییزتان بهاری(شمارهٔ ۱۰۶)
ژنهای خوب، ژنهای بد (شمارهٔ ۱۰۷)
زیستشناسی هنر است (شمارهٔ ۱۰۸)
به دنیای دیجیتال خوش آمدید (شمارهٔ ۱۰۹)
تهران 1397، بهترین (شمارهٔ ۱۱۰)
یوزپلنگ و گورخر به چه درد می خورند (شمارهٔ ۱۱۱)
نقدها را بود آیا که عیاری گیرند؟ (شمارهی ۱۱۲)
وقتِ زیستفناوری (شمارهی ۱۱۳)
اهداف برنامهی درسی را پاس بداریم (شمارهی ۱۱۴)
تبدیل و تغییر (شمارهی ۱۱۵)
کنکور یعنی با هم دویدن (شمارهی ۱۱۶)
درنگ کردم (شمارهی ۱۱۷)
کووید و کوویه (شمارهی ۱۱۸)
واکسنهای RNA، چشماندازهای نوین در زیستفناوری و آموزش زیستشناسی (شمارهی ۱۱۹)
تقویت ارتباط در دوران تضعیف ارتباط (شمارهی ۱۲۰)
مقالات برای جوانان (رشد جوان)
سمندر لرستانی، فروردین ۹۲
پرواز در تاریکی، اردیبهشت ۹۲
دوست داشتنیهای خزر ، مهر ۹۰
گل گشت (آشنایی با گیاهان خودروی ایران)، آبان ۹۰
دوستداشتنیهای دریای جنوب، آذر ۹۰
بیابان تنها نیست، دی ۹۰
زندگی آبیخاکی (آشنایی با دوزیستان ایران)، بهمن ۹۰
لب دریا مهمانی است (آشنایی با پرندگان ساحلی ایران)، اسفند۹۰
برفی و دوستان (آشنایی با گنجشکهای ایران)، فروردین ۹۱
شکار و شکارچی، اردیبهشت ۹۱
گیاهی که راه میرود، مهر ۸۹
کوکو، پرندهٔ بیخانمان، آبان ۸۹
پلنگ ایرانی، آذر ۸۹
محیط زیست ایران، دیماه ۸۹
سریعترین دوندهی جهان، بهمن ۸۹
گوهر شب چراغ ایران، اسفند۸۹
در آستانهی تهدید، فروردین ۹۰
دزد از آسمان میآید، اردیبهشت ۹۰
اقلیم هفترنگ، مهر ۹۱
گوزن زرد ایران، آبان ۹۱
شیر ایرانی در هندوستان!، آذر ۹۱
گاندو، تمساح پوزه کوتاه، دی ۹۱
خداحافظ حیاتوحش!، بهمن ۹۱
ببری که افسانه شد، اسفند ۹۱
بلوندِ ایرانی (دربارهٔ زاغ بور)، مهر ۹۲
پری شاهرخ، آبان ۹۲
کبوترهای ایران، آذر ۹۲
همای کم سعادت، دی ۹۲
هوش بر فراز شهرها، بهمن ۹۲
مسافران آسمانی، اسفند ۹۲
پرندگان رنگارنگ ایران، فروردین ۹۳
پرندگان شناگر، اردیبهست ۹۳
ستارههای دنبالهدار (سرمقاله)، بهمن ۹۳
آلایندههای گاوی، مهر۹۴
مقالات برای کودکان (رشد نوآموز)
مواظب دندان خود باشیم، مهر ۹۳
همه چیز در حال تغییر است، آبان ۹۳
کدام دانه، کدام میوه؟، آذر ۹۳
راست یا چپ؟، دی ۹۳
تغییر رنگ، بهمن ۹۳
گوشی پزشکی بسازید، اسفند ۹۳
با شیر پلاستیک بسازید، فروردین ۹۴
پوستهی تخممرغ، اردیبهشت ۹۴
بادبادک بازی، خرداد ۹۴
رنگینکمانی در غذای من، مهر ۱۳۹۴
آیا می خواهید قویتر شوید؟، آبان ۱۳۹۴
غذاهای گیاهی، آذر ۱۳۹۴
نان کامل بخوریم، دی ۱۳۹۴
بفرمایید آب، بهمن ۱۳۹۴
آب پاک و سالم، اسفند ۱۳۹۴
غذای رنگارنگ، فروردین ۱۳۹۵
کدام شیر بهتر است؟، اردیبهشت ۱۳۹۵
فیبر بخوریم، تابستان ۱۳۹۵
گلخانهٔ کوچک، مهر ۱۳۹۵
شباهتها و تفاوتها، آبان ۱۳۹۵
من قویترم یا لوبیا، دیماه ۱۳۹۵
ریشههای خوشمزه، اسفند ۱۳۹۵
ویروس، آذرماه ۱۴۰۰
مقالات تالیفی
بررسی گلسنگهای ارتفاعات شمال تهران(با دکتر حسن دیانت نژاد)، نشریهٔ علوم دانشگاه تربیت معلم تهران، جلد۵، شمارهٔ ۱و۲ ۱۳۷۲
دیوارهٔ باکتریها، رشد آموزش زیستشناسی، سال۷، شمارهٔ ۲۸، تابستان ۱۳۷۱
مبارزه با آلودگی هوا توسط گلسنگها، اطلاعات علمی، سال۶، شماری۵، اول تیرماه ۱۳۷۰
گل افشانی: مکانیسمهای گل زایی در گیاهان، اطلاعات علمی، سال۵، شماری ۲۴، اسفند ۱۳۶۹
پروتوپلاست گیاهی، اطلاعات علمی، سال۵، شماری ۲۰، اول دی ماه ۱۳۶۹
گردهمایی دربارهٔ آمزش علوم، رشد آموزش زیست شناسی شمارهٔ ۳۹، زمستان ۱۳۷۶
المپیاد بین المللی زیست شناسی، رشد آموزش زیست شناسی شمارهٔ ۴۲، پاییز ۱۳۷۷
کارل فون لینه میزبان دانش آموزان ایرانی، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۴۵، زمستان ۱۳۷۸
توسعه آموزش زیستشناسی، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۴۹،
گردهمایی دربارهٔ آموزش علوم، رشد آموزش زیست شناسی شمارهٔ ۳۹، زمستان ۱۳۷۶
المپیاد بین المللی زیست شناسی، رشد آموزش زیست شناسی شمارهٔ ۴۲، پاییز ۱۳۷۷
کارل فون لینه میزبان دانش آموزان ایرانی، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۴۵، زمستان ۱۳۷۸
جایگاه آموزش محیط زیست در نظام رسمی اموزش و پرورش کشور، فصلنامه علمی محیط زیست، شماره ۴۱، بهار ۸۳
آزمونهای تصویری در آموزش زیست شناسی، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۵۶، پاییز ۱۳۸۳
آموزش مبتنی بر پروژه، رشد آموزش ابتدایی، شمارهٔ ۳ سال ۱۳۸۳
انداختن تخم مرغ از بام، چگونه در آموزش علوم از پروژه استفاده کنیم؛ رشد آموزش ابتدایی، شمارهٔ۵ سال ۱۳۸۳
سفر به کرهٔ مریخ، چگونه در آموزش علوم از پروژه استفاده کنیم؛ رشد اموزش ابتدایی، شمارهٔ ۷ سال ۱۳۸۳
ارزشیابی از عمق یادگیری، رشد آموزش زیست شناسی شمارهٔ ۵۹، تابستان ۱۳۸۴
چگونه تدریس کنیم، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۶۰، پاییز ۱۳۸۴
پروژه در کلاس شما، رشد آموزش ابتدایی، شمارهٔ ۸ ، ۱۳۸۴
آموزش زیست شناسی با پروژه، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۶۴ پاییز ۱۳۸۵
از میان یادداشتها: گزارشی از هفدهمین المپیاد جهانی زیستشناسی آرژانتین، رشد آموزش زیستشناسی شمارهٔ ۶۵، زمستان ۱۳۸۵
فراز و نشیبهای ترجمهٔ علم و فن، کتاب ماه علوم و فنون، شمارهٔ ۱، اردیبهشت ۱۳۸۶
سوسیوبیولوژی یا زیستجامعهشناسی(نقد کتاب)، کتاب ماه علوم و فنون، شمارهٔ ۱، اردیبهشت ۱۳۸۶
فراز و نشیبهای ترجمهٔ علم و فن، کتاب ماه علوم و فنون، شمارهٔ ۲، خرداد ۱۳۸۶
فراز و نشیبهای ترجمهٔ علم و فن، کتاب ماه علوم و فنون، شمارهٔ ۳، تیر ۱۳۸۶
پدر معلم، دربارۀ دکتر محمود بهزاد، رشد آموزش زیستشناسی، شمارۀ ۶۹، زمستان ۱۳۸۴
مسابقه در کنار رود تُندرو، دربارۀ هجدهمین المپیاد جهانی زیستشناسی، رشد آموزش زیستشناسی، شمارۀ ۶۹، زمستان ۱۳۸۴
تجربههایی از المپیاد جهانی زیستشاسی (با دکتر هانس مورالیس)، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۷۲، پاییز ۱۳۸۷
موافق باشی یا مخالف، فقط یک کلیک با هم فاصله داریم، رشد مدرسهٔ فردا، شمارهٔ ۵۰، دیماه ۱۳۸۹
دانشمندان چگونه میاندیشند، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۸۲، بهار ۱۳۹۰
مدرسه ی روزنامه نگاری علمی۱، ۲ و ۳، رشد آموزش زیست شناسی، شماره های ۸۵، ۸۶ و ۸۸، زمستان ۱۳۹۰، بهار و پاییز۱۳۹۱
بارکد برای جانداران، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۸۶ (بهار ۱۳۹۱)
کودکی می رفت و در ره می گریست: درنگی در روش های آموزش زیست شناسی، رشد آموزش زیست شناسی، شماره ی ۸۷، تابستان ۱۳۹۱
قدر مجموعهٔ گل مرغ سحر داند و بس، رشد آموزش زیستشناسی شمارهٔ ۸۷ (تابستان ۱۳۹۱)
آیا تدریس تاریخ علم ضرورت دارد؟، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۸۸ (پاییز ۱۳۹۱)
فرهنگ علمی، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۸۹ (زمستان ۱۳۹۱)
روشهای نوین علمآموزی، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۹۰ (بهار ۱۳۹۲)
دنیایِ قشنگِ نو در میان بیم و امید، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۹۱ (تابستان۱۳۹۲)
زیستشناسی نوین و مسائل نوین اجتماعی، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۹۲ (پاییز ۱۳۹۲)
دانشنامه زندگی، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۹۴ (بهار ۱۳۹۳)
یک قرن زندگی، نگاهی به زندگی ارنست مِیر، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۹۶ (پاییز ۱۳۹۳)
در میان گلهای پلومریا (گزارش)، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۹۷ (زمستان ۱۳۹۴)
اندیشه هایى در آموزش علوم، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۹۸ (بهار۱۳۹۴)
اخلاق، علم و تشریح جانوران در کلاس درس، رشد آموزش زیستشناسی شمارهٔ ۱۰۱، زمستان ۱۳۹۴
حیوانات هم درد میکشند، رشد مدرسهٔ فردا، شمارهٔ ۸۵، فروردین ۱۳۹۴
نهنگ: ماهی، خزنده یا پستاندار؟ رشد آموزش زیستشناسی شمارهٔ ۱۰۲، بهار ۱۳۹۵
ویژگیهای منابع آموزشی درس زیستشناسی، جوانه شمارهٔ ۵۲
زیستشناس نوین و آرمانشهر جهانی، دنا، شمارهٔ ۱۲، بهار ۱۳۹۴
مواظب زیست رخنه گرها باشیم، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۱۰۹، پاییز ۱۳۹۷
مسلمانان و گردش خون، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهی ۱۱۲، پاییز ۱۳۹۸
واکسنهای RNA امیدبخش یا ترسناک؟ روزنامهی شرق، ۲۴ فروردین ۱۴۰۱
اَبَرشهربندان، روزنامهی شرق، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱
آیا نگران آبله میمونی باشیم؟ روزنامهی شرق، ۳ خرداد ۱۴۰۱
مرزهای تاریک حیات، روزنامهی شرق، ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
آخرین بازماندهها، روزنامهی شرق، ۲ تیرماه ۱۴۰۱
آیا المپیادهای علمی مفیدند؟ روزنامهی شرق، ۱۱ مردادماه ۱۴۰۱
این ویروسهای بد آن ویروسهای خوب، روزنامهی شرق، ۱۰ شهریور ۱۴۰۱
هر انسان یک پایگاه دادهپردازی است، روزنامهی شرق، ۳۱ شهریور ۱۴۰۱
مقالات ترجمهای
استفاده از قیاس در آموزش علوم، رشد آموزش راهنمایی، زمستان ۱۳۷۵، شمارهٔ ۱۲
مهندسان کوچک امروز، رشد آموزش راهنمایی، زمستان ۱۳۷۴، شمارهٔ ۹
سنگهاو هوازدگی، رشد آموزش راهنمایی، زمستان ۱۳۷۴، شمارهٔ ۹
مدلهایی برای آموزش رویش دانه، رشد آموزش راهنمایی، پاییز ۱۳۷۵، شمارهٔ ۱۱
یک تابستان با لئوناردو و ، رشد آموزش راهنمایی، پاییز ۱۳۷۴، شمارهٔ ۸
کلسترول، اطلاعات علمی، سال ۵،شمارهٔ ۱۷،۱۵ آبان ۱۳۶۹
هوش مصنوعی، اطلاعات علمی، سال۵، شمارهٔ ۱۶، اول آبان ۱۳۶۹
گیاه گلپر، اطلاعات علمی، سال۴، شمارهٔ۱۱، ۱۵ تیر ۱۳۶۸
قیچیهای جدید برای برش کروموزومها، اطلاعات علمی، سال۵، شمارهٔ ۱۹، ۱۵آذر ۱۳۶۹
جلبک شناسی تجربی، اطلاعات علمی، سال۳، شمارهٔ ۱۲، اول تیر ۱۳۶۷
مبانی پزشکی سنتی چین، اطلاعات علمی، سال۴، شمارهٔ۲، اول بهمن ۱۳۶۷
پس از چرنوبیل فرار ممکن نیست، اطلاعات علمی، سال۴، شمارهٔ ۹، اول خرداد ۱۳۶۷
مورچهها..، اطلاعات علمی، سال۹، شمارهٔ۴، بهمن۱۳۷۳
درس پروتوپلاست گیاهی، رهاورد، سال ۱، شمارهٔ ۱ ، تابستان ۱۳۷۲
میکروارگانیسمهای خاک، اطلاعات علمی، سال۶، شمارهٔ ۲، ۱۵ اردیبهشت ۱۳۷۰
لزوم بازنگری در مسیر تکاملی پرندگان، اطلاعات علمی، سال۶، شمارهٔ۱، اول اردیبهشت ۱۳۷۰
قطرهٔ خشکیده- روشی آسان برای تشخیص سرطان، اطلاعات علمی، سال ۴، شمارهٔ ۹
راههای تدریس علوم بدون آزمایشگاه، رشد آموزش راهنمایی، زمستان ۱۳۷۵، شمارهٔ ۱۲
ستارگان را بشمارید، رشد آموزش راهنمایی، بهار۱۳۷۵، شمارهٔ ۱۰
ساختن آزمایشگاه بسیار آسان است، رشدآموزش راهنمایی، بهار۱۳۷۵، شمارهٔ۱۰
تدریس بیوتکنولوژی در مدارس، رهاورد، سال ۱، شمارهٔ۱، تابستان ۱۳۷۲
استخراج DNA از پیاز خوراکی، رشد آموزش زیست شناسی شمارهٔ ۳۹، زمستان ۱۳۷۶
آموزش بیوتکنولوژی در مدارس، رشد آموزش زیست شناسی شمارهٔ ۴۰، بهار ۱۳۷۷
پرسشهای امنحانی زیست شناسی سلولی و مولکولی، رشد آموزش زیست شناسی شمارهٔ ۴۱، تابستان ۱۳۷۷
پرسشهای امتحانی دربارهٔ دستگاههای بدن جانداران، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۴۲، پاییز ۱۳۷۷
پروژههای زیست شناسی: میوههای پرنده، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۴۲، پاییز ۱۳۷۷
پرسشهای امتحانی دربارهٔ جانداران و محیط زیست آنها، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۴۳، زمستان ۱۳۷۷
جایگاه زیست شناسی، نوشتهٔ ارنست مایر، مجلهٔ رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۵۷، زمستان ۱۳۸۳
اکولوژی رفتار، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۶۲، بهار ۱۳۸۵
پرسشهای جامع، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۶۶(بهار ۱۳۸۶)
ساختار زیستشناسی، نوشتهٔ ارنست مایر، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۶۷(تابستان ۱۳۸۶)
معمای بزرگِ آموزش زیست شناسی، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۶۸، پاییز ۱۳۸۶
ششمین انقراض گروهی، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۷۱، تابستان ۱۳۸۷
رویکردهای نظریه محور به حیات، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۷۴، بهار ۱۳۸۸
فهرست سرخ، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۷۵، تابستان ۱۳۸۸
داروین، بدون ردهبندی؟، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۷۶، پاییز ۱۳۸۸
ششمین انقراض گروهی، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۷۱، تابستان ۱۳۸۷۷
در زیستشناسی هیچ چیزی معنی ندارد، مگر در پرتو تکامل، رشد آموزش زیستشناسی شمارهٔ ۷۹، تابستان ۱۳۸۹
تاریخ تکامل در ژنوم نهفته است، رشد آموزش زیست شناسی شماره ی ۸۰، پاییز ۱۳۸۹
در خط مقدم پژوهش های حافظه، یادگیری و فراموشی، رشد آموزش زیست شناسی، شماره ی ۸۶، بهار ۱۳۹۱
دانشمندِ درون، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۱۰۹، پاییز ۱۳۹۷
فازولیسین: آنتی بیوتیکی جدید برای گیاهان، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهی ۱۱۳، زمستان ۱۳۹۸
ریاضی در زیستشناسی، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهی ۱۱۴، بهار ۱۳۹۹
زیستفناوری و آیندهی انسان، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهی ۱۱۴، بهار ۱۳۹۹
آنچه لازم است معلمان زیست شناسی درباره ویروس SARS-CoV-2 بدانند، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهی ۱۱۶، زمستان ۱۳۹۹
گفت و گوها
آموزش دبیران و روش نوین آموزش زیست شناسی، گفت و گوبا مجلهٔ رشد آموزش زیستشناسی۱۳۷۷
مصاحبه با مجلهٔ پیک سنجش دربارهٔ المپیاد زیست شناسی
مصاحبه با مجلهٔ رشد آموزش زیست شناسی( پایگاه اینترنتی گروه زیست شناسی)، شمارهٔ ۵۰
تجربههایی از آموزش بیوتکنولوژی در اروپا(گفت و گو با دکتر اکهارد لوسیوس، متخصص آموزش بیوتکنولوژی آلمان)
عمر نوح برای فرزندان شما، مصاحبه با رهبر پروژهٔ ژنوم انسان، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۶۱، زمستان ۱۳۸۴
آب ما را خواهد برد، گفت و گو با دکتر سرکارآرانی در بارهٔ آموزش مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۶۳، تابستان ۱۳۸۵
فرار مغزها و نخبه پروری، گفت و گو دربارهٔ المپیاد زیست شناسی کشور، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۶۵، زمستان ۱۳۸۵
بس بلند و بس شگرف و بس بسیط(گفتوگویی پیرامون کتاب سال)، کتاب ماه علوم و فنون، شمارهٔ ۱، اردیبهشت ۱۳۸۶
زیستشناسی مجموعهای از اجزای گسیخته نیست، ترجمهای از گفت و گوی نیل کمبل با لیندا گراهام، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۷۳، زمستان ۱۳۸۷
زیستن چون پروانه، گفت و گو با دکتر حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران، رشد آموزش زیستشناسی شمارهٔ ۷۶، پاییز ۱۳۸۸
انتقال احساس لطیف جانور، گفت و گو با سید بابک موسوی عکاس حیات وحش ایران، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۷۶، پاییز ۱۳۸۸
زمین را از کودکانمان قرض گرفتهایم، گفت و گو با علی مهاجران عکاس حیات وحش ایران، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۷۷، زمستان ۱۳۸۸
میتوانی غوغای دل بیقرارش را بشنوی، گفت و گو با نسرین خوشلحنی، دبیر شهرستان اردبیل، رشد آموزش زیست شناسی، شمارهٔ ۷۷، زمستان ۱۳۸۸
خودمحوری در علم، علت اصلی عقبماندگی، گفتوگو با دکتر احمد مجد، چهرهٔ ماندگار زیستشناسی کشور، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۸۰، پاییز ۱۳۸۹
فارسی زبان علم هم باشد، گفتوگو با دکتر حسن ابراهیمزاده، چهرهٔ ماندگار زیستشناسی کشور، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۸۲، بهار ۱۳۹۰
به سوی شایستگی، گفت و گو با محمود امانی تهرانی، رشد آموزش زیست شناسی شماره ی ۸۴، پاییز ۱۳۹۰
گذر از دانش حافظهای به درک مفهومی، گفت و گو با روزنامهٔ شرق، ۲۴ مردادماه ۱۳۹۲
کتابهای درسی کهنهاند، گفت و گو با هفتهنامهٔ پاسارگاد، ۱ مهرماه ۱۳۹۲
معلم فانوسهای ذهن را روشنی میبخشد، گفتوگو با دکتر محمدرضا نوری دلویی، رشد آموزش زیستشناسی شمارهٔ ۱۰۰، پاییز ۱۳۹۴
علم همواره تحولآفرین و تمدنساز بوده است، گفتوگو با دکتر محمدرضا نوری دلویی، رشد آموزش زیستشناسی شمارهٔ ۱۰۱، زمستان ۱۳۹۴
حرفی از جنس زمان، گفتوگو پیرامون ورود واژههای نو به کتابهای درسی، رشد آموزش زیستشناسی شمارهٔ ۱۰۳، پاییز ۱۳۹۵
این جانوران دوستداشتنی، گفتوگو دربارهٔ مجموعهٔ ششجلدی دانستنیهای جانوران ایران و جهانی، جوانه، شماره ۵۸، زمستان ۱۳۹۶
کتاب های درسی فرارسانه ای: پای صحبت دکتر محمود امانی، مدیرکل دفتر تألیف کتابهای درسی، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۱۰۸، بهار ۱۳۹۷
برای جلوگیری از انحرافات کلاس های کنکور، گفتوگو با مسئول تألیف کتابهای زیستشناسی متوسطه، رشد آموزش زیستشناسی، شمارهٔ ۱۱۰، زمستان ۱۳۹۷
سخنرانیها
جایگاه نوین دانش زیست شناسی (سخنرانی در جمع دانش آموزان اصفهان)
آموزش زیست شناسی:روندهای نوین، رویکردهای نوین، هدفهای نوین سخنرانی در جمع دبیران زیست شناسی کشور
جایگاه نوین دانش زیست شناسی؛ سخنرانی در جمع دانش آموزان اصفهان در هشتمین دوره انجمن علمی جوان اصفهان
توسعهٔ آموزش زیست شناسی در کشورهای در حال توسعه ، سمپوزیوم BioEd۲۰۰۰ در ماه مه سال ۲۰۰۰، پاریس
کاربرد آزمونهای تصویری درسنجش
زبان معیار در متون درسی
یادگیری علوم تجربی مبتنی بر پروژه، سخنرانی در جمع دبیران، مدیران و دانشآموزان آموزش و پرورش منطقۀ ۸ تهران، ۱۴ بهمن ۱۳۸۶
درگاه مبتنی بر وب، راهی میانبر برای ارتباط با مخاطبان، سخنرانی در جمع سردبیران و کارشناسان مجلات آموزشی رشد، اردیبهست۱۳۸۹، تنکابن
فضای دیجیتال و مجلات رشد، سخنرانی در جمع سردبیران و کارشناسان مجلات آموزشی رشد، مردادماه ۱۳۸۹، دفتر انتشارات کمک آموزشی
کودکی میرفت و در ره میگریست؛ درنگی در آموزش زیستشناسی؛ آذرماه ۱۳۹۰، در جمع دبیران زیستشناسی استان آذربایجان غربی در ارومیه
بیایید مقاله بنویسیم، در جمع سرگروههای آموزشی عباسآباد، دیماه ۱۳۹۰
تأثیر مسابقات در آموزش علوم، سخنرانی در جمع کارشناسان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی و معلمان علوم تهران، ۱۳۹۴
مردان بیادعای علم، سخنرانی در نشست نکوداشت انتشار یکصدمین شمارهٔ رشد آموزش زیستشناسی، مهرماه ۱۳۹۴
علم به فارسی، سخنرانی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، آبانماه ۱۳۹۶
المپیاد جهانی زیست شناسی فراسوی آزمون، سخنرانی در جمع نمایندگان ۶۸ کشور، رشد آموزش زیستشناسی شمارهٔ ۱۱۰، زمستان ۱۳۹۷