درباره‌ی

محمد کرام‌الدینی

محمد کرام‌الدینی (متولد ۳ خردادماه ۱۳۳۴، پژوهشگر، مترجم، مؤلف و معلم ایرانی)؛ نویسنده و مترجم مقالات و کتاب‌های علمی-آموزشی، از جمله کتاب‌های درسی رسمی علوم تجربی و زیست‌شناسی دوره‌های مختلف تحصیلی کشور و نیز روزنامه‌نگار علم است. او دارنده‌ی عنوان مؤلف و مترجم برگزیده‌ی چهار دوره کتاب سال (۱۳۸۵، ۱۳۸۹، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۶)، چهار دوره جشنواره‌ی کتاب‌های آموزشی رشد (سومین ۱۳۸۱، نهمین ۱۳۹۰، دهمین ۱۳۹۲و پانزدهمین ۱۳۹۶)، بیست و یکمین جشنواره‌ی کتاب‌های دانشگاهی (۱۳۹۱)، دو دوره جشنواره‌ی کتاب‌های برتر کودکان و نوجوانان (هفتمین ۱۳۹۴ و نهمین ۱۳۹۶) و نیز دارنده‌ی شش نشان چهارستاره از شورای کتاب کودک (۱۳۹۷) است.
محمد کرام‌الدینی هم‌چنین پایه‌گذار المپیاد زیست‌شناسی ایران و عضو هیئت داوران المپیاد جهانی زیست‌شناسی در ۱۹ کشور مختلف بوده است:

سوئد/ اوپسالا –۱۹۹۹،
ترکیه/ آنتالیا –۲۰۰۰،
بلژیک/ بروکسل –۲۰۰۱،
لتونی/ ریگا یورمالا –۲۰۰۲،
بلاروس/ مینسک –۲۰۰۳،
استرالیا/ بریزبن –۲۰۰۴،
چین/ پکن –۲۰۰۵،
آرژانتین/ ریوکوارتو –۲۰۰۶،
کانادا/ ساسکاتون –۲۰۰۷،
هندوستان/ مومبای –۲۰۰۸،
کره‌ی جنوبی/ چنگوون –۲۰۱۰،
سوئیس/ برن –۲۰۱۳،
اندونزی/ بالی –۲۰۱۴،
دانمارک/ آرهوس –۲۰۱۵،
ویتنام/ هانوی –۲۰۱۶،
ایران/ تهران –۲۰۱۸،
ارمنستان/ ایروان –۲۰۲۲
امارات متحد عربی/ العین –۲۰۲۳

قزاقستان/ آستانه- ۲۰۲۴.
*شورای راهبری المپیاد جهانی زیست‌شناسی طی سی و چهارمین المپیاد جهانی زیست‌شناسی که در تیرماه ۱۴۰۲ در دانشگاه العین امارات متحد عربی برگزار شده بود، از خدمات بیست‌وپنج ساله‌ی او تقدیر کرد.
او همچنین به مدت ۱۸ سال (۱۳۸۳ تا ۱۴۰۱) سردبیر فصل‌نامه رشد آموزش زیست‌شناسی بوده است.
به علاوه، عنوان‌ها و نشان‌های متعدد دیگری نیز دریافت داشته‌، از جمله معلم نمونه‌ی کشور (۱۳۷۰)، کارشناس نمونه‌ی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش (۱۳۸۱)، سردبیر موفق مجلات علمی آموزشی (۱۳۸۹)، مؤلف پیش‌کسوت شایسته‌ی کتاب‌های درسی (۱۳۹۰) و کارشناس شایسته‌ی بنیاد ملی نخبگان (۱۳۹۰).
به‌طور خلاصه، محمد کرام‌الدینی تا کنون ۵۸ کتاب، شامل ۱۴ کتاب تألیفی، ۹ کتاب ویرایشی، ۲۱ کتاب ترجمه‌ای، ۱۲ کتاب درسی رسمی (تألیف مشترک)، ۲ کتاب گردآوری‌شده، ۲۷۰ مقاله شامل: ۳ مقاله‌ی بین‌المللی، ۶۰ سرمقاله، ۳۴ مقاله برای جوانان، ۲۳ مقاله برای کودکان، ۵۹ مقاله‌ی تألیفی درباره‌ی آموزش و ترویج علم، ۴۵ مقاله‌ی ترجمه‌ای، ۳۰ گفت‌وگو و ۱۶ سخنرانی منتشر کرده است. او هم‌چنین علاوه بر ۱۸ مورد داوری علمی جهانی، ۹ مورد داوری فرهنگی-علمی کشوری را در کارنامه‌ی خود دارد.

محمد کرام‌الدینی دارنده‌ی ۲۲ افتخار علمی-فرهنگی-هنری است:
۱. دارنده‌ی رتبه‌ی اول کاریکاتوریست‌های آماتور کشور در سال ۱۳۵۰.
۲. دارنده‌ی رتبه‌ی معلم نمونه‌ی کشور در سال ۱۳۷۰.
۳. کارشناس نمونه‌ی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۸۱.
۴. کارشناس نمونه‌ی دفتر برنامه‌ریزی و تألیف کتاب‌های درسی در سال ۱۳۸۲
۵. دارنده‌ی عنوان مؤلف بهترین کتاب آموزشی در سال ۱۳۸۱(کتاب فتوسنتز، انتشارات محراب قلم).
۶. دارنده‌ی عنوان مترجم کتاب سال ۱۳۸۵ (کتاب گیاهان، از مجموعه‌ی علم چیست برای نوجوانان، انتشارات فنی ایران).
۷. دارنده‌ی عنوان نظارت شایسته در تألیف کتاب سال ۱۳۹۰ (فرهنگنامه‌ی حیات وحش ایران: مهره‌داران، انتشارات طلایی).
۸. دارنده‌ی عنوان مترجم کتاب سال ۱۳۸۸) بوم‌شناسی از مجموعه‌ی کتاب‌های مفاهیم پایه در علوم تجربی، انتشارات فاطمی).
۹. دارنده‌ی عنوان بهترین مترجم کتاب‌های آموزشی در سال ۱۳۹۰ از سوی نهمین جشنواره‌ی کتاب‌های آموزشی رشد (کتاب زیست‌شناسی با رویکرد مولکولی، انتشارات فاطمی).
۱۰. دارنده‌ی عنوان سردبیر موفق مجلات علمی آموزشی رشد در سال ۱۳۸۹.
۱۱. دارنده‌ی عنوان مؤلف پیش‌کسوت شایسته‌ی کتاب‌های درسی در سال ۱۳۸۹.
۱۲. دارنده‌ی عنوان کارشناس شایسته‌ی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۰.
۱۳. مترجم تقدیر شده از سوی بیست و یکمین جشنواره‌ی کتاب‌های برتر دانشگاهی (۱۳۹۱) (کتاب زیست‌شناسی با رویکرد مولکولی، انتشارات فاطمی).
۱۴. مترجم تقدیر شده‌ی بهترین کتاب مرجع ۱۳۹۲ (میراث مسلمانان در جهان ما، انتشارات طلایی)، (افتخار مشترک).
۱۵. مترجم تقدیر شده‌ی بهترین کتاب مرجع کودکان و نوجوانان ۱۳۹۲ (میراث مسلمانان در جهان ما، انتشارات طلایی)، (افتخار مشترک).
۱۶. مؤلف تقدیرشده در یازدهمین همایش تجلیل از مؤلفان و پدیدآورندگان مواد و رسانه‌های آموزشی (۱۳۹۵).
۱۷. مؤلف تقدیرشده در پانزدهمین جشنواره‌ی کتاب‌های آموزشی رشد ۱۳۹۶ (مجموعه‌ی ۶جلدی دانستنی‌های جانوران ایران و جهان).
۱۸. مؤلف کتاب برتر نهمین دوره جشنواره‌ی کتاب‌های برتر کودکان و نوجوانان (۱۳۹۶) (مجموعه‌ی ۶جلدی دانستنی‌های جانوران ایران و جهان).
۱۹. مؤلف تقدیر شده‌ی سی و پنجمین دوره‌ی کتاب سال (۱۳۹۶) (مجموعه‌ی ۶جلدی دانستنی‌های جانوران ایران و جهان).
۲۰. دارنده‌ی شش نشان چهارستاره از شورای کتاب کودک )۱۳۹۷).
۲۱. عضو تقدیرشده‌ی هیئت داوران بین‌المللی المپیاد جهانی زیست‌شناسی (۱۴۰۲).
۲۲. برگزیده‌ برای دریافت جایزه‌ی چراغ سال ۱۴۰۲ به خاطر یک عمر ترویج علم (۱۴۰۲).

  • آموزشی
  • عمومی
  • فناوری
  • علمی

سخنرانی‌ها

  • جایگاه نوین دانش زیست شناسی (سخنرانی در جمع دانش آموزان اصفهان)
  • آموزش زیست شناسی: روندهای نوین، رویکردهای نوین، هدف‌های نوین سخنرانی در جمع دبیران زیست شناسی کشور
  • جایگاه نوین دانش زیست شناسی؛ سخنرانی در جمع دانش آموزان اصفهان در هشتمین دوره انجمن علمی جوان اصفهان
  • توسعهٔ آموزش زیست شناسی در کشورهای در حال توسعه ، سمپوزیوم BioEd2000 در ماه مه سال ۲۰۰۰، پاریس
  • کاربرد آزمون‌های تصویری درسنجش
  • زبان معیار در متون درسی
  • یادگیری علوم تجربی مبتنی بر پروژه‌، سخنرانی در جمع دبیران، مدیران و دانش‌آموزان آموزش و پرورش منطقۀ ۸ تهران، ۱۴ بهمن ۱۳۸۶
  • درگاه مبتنی بر وب، راهی میان‌بر برای ارتباط با مخاطبان، سخنرانی در جمع سردبیران و کارشناسان مجلات آموزشی رشد، اردیبهست۱۳۸۹، تنکابن
  • فضای دیجیتال و مجلات رشد، سخنرانی در جمع سردبیران و کارشناسان مجلات آموزشی رشد، مردادماه ۱۳۸۹، دفتر انتشارات کمک آموزشی
  • کودکی می‌رفت و در ره می‌گریست؛ درنگی در آموزش زیست‌شناسی؛ آذرماه ۱۳۹۰، در جمع دبیران زیست‌شناسی استان آذربایجان غربی در ارومیه
  • بیایید مقاله بنویسیم، سخنرانی در جمع سرگروه‌های آموزشی عباس‌آباد، دی‌ماه ۱۳۹۰
  • تأثیر مسابقات در آموزش علوم، سخنرانی در جمع کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و معلمان علوم تهران، ۱۳۹۴
  • مردان بی‌ادعای علم، سخنرانی در نشست نکوداشت انتشار یکصدمین شمارهٔ رشد آموزش زیست‌شناسی، مهرماه ۱۳۹۴
  • علم به فارسی، سخنرانی در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، آبان‌ماه ۱۳۹۶
  • المپیاد جهانی زیست ‌شناسی فراسوی آزمون، سخنرانی در جمع نمایندگان ۶۸ کشور، رشد آموزش زیست‌شناسی شمارهٔ ۱۱۰، زمستان ۱۳۹۷
  • زیست‌شناسی نوین
  • علم به فارسی
  • آموزش مجازی
  • علم ورزی

آیندگان نیز آثار ما را خواهند خواند

یک‌صد و بیست سال بعد، ‏کودکی با من سخن خواهد گفت؛ کوتاه. در یک صبحگاه سپید زمستانی، وقتی که در آفتاب دراز کشیده‌ام، از کنارم گذر خواهد کرد و خواهد گفت: سلام آقای کرام‌الدینی. و من با یک چشم نیمه‌باز به او نگاه خواهم انداخت و خواهم گفت: صبح به خیر عزیز دلم، روزگار خوشی داشته باشی!
۲۳+مقاله برای کودکان
۶۰+سرمقاله
۳۰گفت‌وگو

گفتاوردها

«دانش سنتی را نباید به آسانی از نظام آموزشی کشور حذف کرد یا آن را بی‌اهمیت دانست؛ زیرا نمی‌توان تجربه‌های متخصصان سنتی را نادیده انگاشت. اکنون یک پرسش اساسی پیش روی ماست: آیا به راستی نباید دانش سنتی هم جایی در برنامه‌های درسی زیست‌شناسی کشورمان داشته باشد؟»

سرمقالهٔ مجلهٔ رشد آموزش زیست‌شناسی شمارهٔ ۶۴، پاییز ۱۳۸۵.


«امروزه باور بر این است که پارچهٔ خوش‌نقش زیست‌شناسی بدون زمینهٔ تکاملی همچون تارهایی بی‌پود از هم گسیخته و بی‌انسجام است.»

سرمقالهٔ مجلهٔ رشد آموزش زیست‌شناسی شمارهٔ ۶۹، زمستان ۱۳۸۶


«موافق باشیم یا مخالف، فرقی نمی‌کند. قطار آموزش در حال حرکت شتابان به درون جهانی است که آن را دنیای دیجیتال می‌نامیم.»

سرمقالهٔ مجلهٔ رشد آموزش زیست‌شناسی شمارهٔ ۶۳، تابستان ۱۳۶۵


«یکی از ویژگی‌های زبان فارسی آن است که حتی وقتی نوشته‌ای چند صد ساله را می‌خوانی به آسانی مقصود نویسنده را درمی‌یابی و در برخی موارد اگر نام نویسنده را ندانی ممکن است تصور کنی که آن را همسایهٔ بغل‌دستی همین دیشب نوشته است.»

سرمقالهٔ مجلهٔ رشد آموزش زیست‌شناسی، شمارهٔ ۸۰، پاییز ۱۳۸۹

هنگامی که مترجمی به قصد ترجمهٔ متنی قلم در دست می‌گیرد، یا آمادهٔ ضربه زدن بر صفحه کلید رایانه‌اش می‌شود، باید نخستین پرسشش این باشد که می‌خواهم برای چه کسی ترجمه کنم و دومین پرسش او هم معمولاً این است که هنگام برگردان متن تا چه اندازه به متن اصلی وفادار باشم.

سرمقالهٔ مجلهٔ رشد آموزش زیست‌شناسی، شمارهٔ ۷۳، زمستان ۱۳۸۳


امروزه لزوم هم‌فکری و هم‌کاری همهٔ کسانی که در نوشتن و انتشار متون زیست‌شناختی دست دارند، بیش از همیشه مشهود است. تدوین و به کار گیری زبان معیار برای متون درسی و کمک آموزشی نخستین گام در اصلاح زبان تخصصی زیست‌شناختی است.

سرمقالهٔ مجلهٔ رشد آموزش زیست‌شناسی، شمارهٔ ۶۲، بهار ۱۳۸۵

خشت نخست بنای زیست‌شناسی دانشتن رده‌بندی موجودات زنده است و دانش‌آموزان، دانشجویان و پژوهشگران علم بی دانش دربارهٔ آن در تاریکی سردرگم خواهند ماند.

سرمقالهٔ مجلهٔ رشد آموزش زیست‌شناسی، شمارهٔ ۷۶، پاییز ۱۳۸۸


نشریات هم مانند ما آدمیان متولد می‌شوند، رشد می‌کنند، بالغ می‌شوند، به شکوفایی می‌رسند، با گروهی از آدمیان پیوند دوستی برقرار می‌کنند و سرانجام دیر یا زود می‌روند. تفاوت آنها با آدمیان در این است که دوران‌های عمر آنها با دوران‌های زندگی ما متناسب نیست. چه فراوان‌اند نشریاتی که کوتاه‌زمانی پس از تولد به پیری می‌گرایند و آخرین بازدم خود را اندکی پس از تولد برمی‌آورند و چه بسا نشریات چند ده ساله که هنوز در عنفوان جوانی، بلوغ و زیبایی‌اند.

سرمقالهٔ مجلهٔ رشد آموزش زیست‌شناسی، شمارهٔ ۶۸، پاییز ۱۳۸۶